μπακαλιδου 18

Θεραπευτική Ιππασία και Ιπποθεραπεία

Ειδική Αγωγή, Ιατρικά, Φυσικοθεραπεία

Από τη φυσικοθεραπεύτρια Ελευθερία Μπακαλίδου.

μπακαλιδου 18

Η Θεραπευτική Ιππασία είναι η εφαρμογή ιππασίας σε άτομα με αναπηρία με βασικό σκοπό την αποκατάσταση (κινητική, κοινωνική, κτλ.) του ασθενούς, και τη βελτίωση της υγείας και της ζωής του. Το άλογο στην περίπτωση αυτή γίνεται θεραπευτικό μέσο. Εφαρμόζεται κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως ειδικά εκπαιδευμένα άλογα, ειδικά διαμορφωμένο περιβάλλον, εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, ειδικό εξοπλισμό κ.α.

Η Ιπποθεραπεία είναι μια θεραπευτική συνεδρία και αφορά τους επιστήμονες της αποκατάστασης (φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές ψυχιάτρους, ψυχολόγους). Πρόκειται για την μεταφορά μιας συνεδρίας αποκατάστασης, από την αίθουσα θεραπείας στην ιππική αρένα όπου, αντί να χρησιμοποιούνται κάποια άλλα θεραπευτικά εργαλεία, χρησιμοποιείται το άλογο. Στην περίπτωση αυτή το μόνο που διαφέρει από μια συμβατική συνεδρία είναι ο χώρος (αρένα) και το μέσο (άλογο). Επίσης τηρούνται όλες οι προϋποθέσεις (αξιολόγηση, πρωτόκολλο θεραπείας, στόχοι θεραπείας, κτλ.), που απαιτούνται και στο θεραπευτήριο.

Η θεραπευτική ιππασία συνίσταται σε μια σειρά νευρολογικών και αναπτυξιακών διαταραχών (παιδιών και ενηλίκων) όπως:

  • Εγκεφαλική παράλυση
  • Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
  • ΔΕΠ-Υ
  • Νοητική Υστέρηση
  • Σύνδρομο Down
  • Σύνδρομο Angelman
  • Σύνδρομο Ρετ (Rett)
  • Ψυχοκινητική καθυστέρηση
  • Μαθησιακές δυσκολίες
  • Προβλήματα συμπεριφοράς
  • Διαταραχές Επικοινωνίας, ομιλίας και λόγου
  • Ψυχολογικά ή Ψυχιατρικά προβλήματα
  • Μυασθένειες – Μυοπάθειες
  • Τύφλωση, Κώφωση
  • Δισχιδής ράχη
  • Κακώσεις νωτιαίου μυελού
  • Σκλήρυνση κατά πλάκας
  • Εγκεφαλικό επεισόδιο

Θεραπευτικά Οφέλη

Τα θεραπευτικά οφέλη είναι πάρα πολλά και αφορούν την κίνηση, την επικοινωνία, την κοινωνικότητα και τη ψυχική σφαίρα. Τα σημαντικότερα από αυτά είναι:

  • Ομαλοποίηση  μυϊκού τόνου.
  • Αναχαίτιση παθολογικών προτύπων στάσης και κίνησης.
  • Αύξηση μυϊκού συντονισμού.
  • Βελτίωση αδρής και λεπτής κίνησης.
  • Βελτίωση οπτικοκινητικού συντονισμού.
  • Βελτίωση της ισορροπίας.
  • Προώθηση- βελτίωση της βάδισης.
  • Αύξηση  συγκέντρωσης και προσοχής.
  • Διεύρυνση της αντίληψης και των γνωστικών ικανοτήτων.
  • Βελτίωση του λόγου και επικοινωνίας.
  • Αύξηση της κοινωνικοποίησης και της κοινωνικότητας.
  • Αύξηση αυτοεκτίμησης, αυτοπεποίθησης.

Ιπποθεραπεία και αυτισμός

Όπως όλοι γνωρίζουμε, η εκπαίδευση των παιδιών με αυτισμό έχει ως στόχο την κατάκτηση της επικοινωνίας, τον έλεγχο της ακατάλληλης συμπεριφοράς, καθώς και τη μείωση της γνωστικής σύγχυσης και του άγχους που προέρχονται από τις δυσκολίες τους στην επεξεργασία των ερεθισμάτων του περιβάλλοντος. Τα αυτιστικά παιδιά επίσης, συχνά παρουσιάζουν συμπτώματα διαταραχής της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης που καθιστά δύσκολο για αυτά να επεξεργαστούν τις πληροφορίες που λαμβάνουν μέσω των αισθήσεων.

Κατά την Iπποθεραπεία σχεδιάζεται ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα για να παρέχει αισθητηριακή διέγερση στο παιδί, σε συνδυασμό με σκόπιμες μυϊκές δραστηριότητες, με στόχο να βελτιώσει τον τρόπο που ο εγκέφαλος επεξεργάζεται και οργανώνει τις αισθητηριακές πληροφορίες (αφού ο αυτισμός είναι μία εκ γενετής διαταραχή του εγκεφάλου, που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί τις πληροφορίες).

Έτσι το παιδί δουλεύει σε ένα υψηλά δομημένο περιβάλλον που μπορεί να περιλαμβάνει, τη φυσική οργάνωση ενός πολυαισθητηριακού περιβάλλοντος, καθαρά σχεδιασμένες περιοχές δράσης και δομημένα προγράμματα που βασίζονται σε φυσικές εικόνες. Καθοδηγείται μέσα από μία ξεκάθαρη ακολουθία δραστηριοτήτων που αποσκοπεί στο να είναι πιο οργανωμένο. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η κατανόηση του περιβάλλοντος, η οποία αυξάνει την ικανότητα του ατόμου να το ελέγχει, με σκοπό τελικά να γίνεται πιο ανεξάρτητο σε διαφορετικούς τομείς της ζωής του.

Η ιπποθεραπεία λοιπόν αποτελεί ένα θεραπευτικό πλαίσιο μέσα από το οποίο μπορεί να:

  • Αυξηθεί η ισορροπία και να μειωθεί η υπερευαίσθησια σε ιδιοδεκτικά και αιθουσαία ερεθίσματα.
  • Μειωθεί η διάσπαση προσοχής και να αυξηθεί η βλεμματική επαφή και ο οπτικοκινητικός συντονισμός.
  • Αυξηθούν οι γνωστικές και αντιληπτικές ικανότητες του παιδιού.
  • Βελτιωθεί ο κινητικός σχεδιασμός, η ικανότητα δηλαδή να σχεδιάζουμε και να εκτελούμε διαφορετικές κινήσεις.
  • Προωθηθεί η ομιλία και η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων καθώς και οι διαπροσωπικές σχέσεις με άλλους ανθρώπους.
  • Ενισχυθεί η διαδικασία της κοινωνικοποίησης.

Πηγή: http://www.hellashippotherapy.com

Παρακαλούμε κατά την ηλεκτρονική αναδημοσίευση οποιουδήποτε περιεχομένου να αναγράφετε την πηγή με ενεργό σύνδεσμο προς το oloigiatopaidi.gr. Ευχαριστούμε!

Αφήστε μια απάντηση