Φραγκοπουλου6

Διαταραχές Ακουστικής Επεξεργασίας (ΔΑΕ)

Ειδική Αγωγή, Λογοθεραπεία

Από τη λογοθεραπεύτρια Χριστίνα Φραγκοπούλου

Διαταραχές Ακουστικής Επεξεργασίας (ΔΑΕ)

Φραγκοπουλου6Πόσες φορές έχει τύχει ενώ μιλάμε στο τηλέφωνο να ακούγονται και άλλοι ήχοι στο περιβάλλον που βρισκόμαστε (μουσική, τηλεόραση, να μιλάει κάποιος δίπλα μας κλπ.); Εμείς έχοντας στραμμένη όλη την προσοχή μας στο τηλέφωνο δεν αντιλαμβανόμαστε τους υπόλοιπους ήχους. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν τους ακούμε.

Η αλήθεια είναι ότι ακούμε πολλά περισσότερα από αυτά που αντιλαμβανόμαστε. Αυτό συμβαίνει διότι η πρόσληψη του ήχου είναι διαφορετική λειτουργία από την ερμηνεία του. Η πρώτη πραγματοποιείται μέσω του αυτιού (ακούω έναν ήχο) ενώ η δεύτερη μέσω του εγκεφάλου (αποκωδικοποιώ- δίνω νόημα στον ήχο). Η διαδρομή του ήχου από την στιγμή της σύλληψης (μετά το ακουστικό νεύρο) έως την ανάλυση (εγκέφαλο) είναι η λεγόμενη ακουστική επεξεργασία.

Διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας είναι η δυσκολία στην επεξεργασία των ακουστικών ερεθισμάτων, στον τρόπο δηλαδή που ο εγκέφαλος επεξεργάζεται-ερμηνεύει τον ήχο. Τέτοιου είδους δυσκολίες μπορεί να εμφανίζονται είτε μεμονωμένα είτε να συνυπάρχουν με άλλες διαταραχές (δυσλεξία, ειδική γλωσσική διαταραχή, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή κ.α. ) ενώ δεν προϋποθέτουν ελλείμματα ακοής.

Για να δούμε πως οι δυσκολίες στην ακουστική επεξεργασία επηρεάζουν την εκπαιδευτική πορεία ενός παιδιού…

Αν υποθέσουμε ότι η εκπαιδευτική πορεία είναι ένα πάζλ, τότε για να ολοκληρωθεί χρειάζεται όλα τα κομμάτια του (αισθήσεις). Σε περίπτωση που ένα κομμάτι λείπει, το πάζλ θα είναι ελλιπές. Αυτό συμβαίνει και στην εκπαίδευση. Αν το παιδί δυσκολεύεται να ερμηνεύσει ή ερμηνεύει ένα ποσοστό από αυτά που λέει ο/η δάσκαλος/α τότε η εκπαίδευση θα είναι ελλιπής.

Τα παιδιά με ισχυρές δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας είναι σε θέση να ανταποκρίνονται άμεσα και κατάλληλα στην οδηγία ή το αίτημα ενός δασκάλου. Τα παιδιά με μειωμένες δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας συχνά βασίζονται σε οπτικά ερεθίσματα που τους παρέχονται από τους άλλους, για να τους βοηθήσουν να μαντέψουν τι να κάνουν ή πώς να συμπεριφέρονται. Τα παιδιά αυτά, ενώ ψάχνουν για οπτικές ενδείξεις, μπορεί να φαίνονται μπερδεμένα ή ότι αποσπάται η προσοχή τους και συχνά έχουν καθυστερημένες απαντήσεις σε προφορικές οδηγίες.

Παρακάτω παρατίθεται μια λίστα συμπτωμάτων που εμφανίζονται σε παιδιά με διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας:

  • Δυσκολεύονται να θυμηθούν και να εκτελέσουν προφορικές ή/και σύνθετες οδηγίες. Χρειάζεται επανάληψη εντολών για να τις εφαρμόσει ή εφαρμόζει ένα μέρος αυτών.
  • Μοιάζει αφηρημένο, δεν προσέχει ή δεν ανταποκρίνεται όταν του μιλάτε.
  • Βλέπει τηλεόραση ή ακούει μουσική σε δυνατή ένταση.
  • Δεν αντέχει τους δυνατούς ήχους, μοιάζει αναστατωμένο, κλείνει τα αυτιά του όταν είναι πολύ θορυβώδες το περιβάλλον.
  • Δυσκολία στην ανάγνωση, διαβάζει αργά, δυσκολεύεται στην κατανόηση του κειμένου.
  • Δυσκολίες στον λόγο, φτωχό λεξιλόγιο, δυσκολία στην σύνταξη και γραμματική, ορθογραφία.

Αν παρατηρείται κάποιο από τα παραπάνω καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό.

Τα παιδιά με δυσκολία στην ακουστική επεξεργασία (ΔΑΕ) έχουν συνήθως φυσιολογική ακοή και νοημοσύνη.

Ο εκπαιδευτικός στον Παιδικό Σταθμό, στο Νηπιαγωγείο ή στο Δημοτικό, μπορεί να είναι το πρώτο πρόσωπο που θα παρατηρήσει συμπτώματα Δυσκολίας Ακουστικής Επεξεργασίας στο παιδί. Πολλοί επαγγελματίες του τομέα υγείας μπορεί επίσης να διαγνώσουν ΔΑΕ στο παιδί.

Στον ιστότοπο www.apdseminars.gr υπάρχει λίστα εξειδικευμένων θεραπευτών στην αντιμετώπιση των Διαταραχών Ακουστικής Επεξεργασίας. Ακόμη, μπορείτε να βρείτε πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο εξέτασης και την συμπτωματολογία σε παιδιά και ενηλίκους.

 «Τα συμπτώματα φωνάζουν, μην τα αγνοείτε».

Παρακαλούμε κατά την ηλεκτρονική αναδημοσίευση οποιουδήποτε περιεχομένου να αναγράφετε την πηγή με ενεργό σύνδεσμο προς το oloigiatopaidi.gr . Ευχαριστούμε!

Αφήστε μια απάντηση